Η ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

PDF Print E-mail
Tuesday, 27 September 2011 05:11 | Συντάχθηκε απο τον/την sports-academies team   

Η  ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ  ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΑΠΟ

ΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΠΕΚΑ...

Δεν  είναι λίγες οι φορές που ο προπονητής  μίας ομάδας παίδων ή εφήβων προβληματίζεται για την εγκυρότητα ή την αξιοπιστία της προπόνησης που πραγματοποιεί. Το ερώτημα «άν είναι σωστό αυτό που κάνω»  έχει προβληματίσει όλους μας κάποιες στιγμές της προπονητικής διαδικασίας .

Παρακάτω θα δωθούν  παράμετροι φυσικής κατάστασης  & βιολογικής ανάπτυξης για παιδιά και εφήβους, ελπίζωντας να λυθούν κάποιες από τις  αποροίες που όλους μας προβληματίζουν ή να πιστοποιηθούν αυτά που ήδη γνωρίζουμε.

ΣΤΑΔΙΟ  ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΗΛΙΚΙΑΣ

ΤΡΟΠΟΣ  ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ

6-10  ΕΤΩΝ

ΕΥΛΥΓΥΣΙΑ=χαμηλή

ΜΥΙΚΗ ΑΝΤΟΧ.= χαμηλή

ΤΑΧΥΤΗΤΑ= χαμηλή

ΜΥΙΚΗ ΙΣΧΥ= χαμηλή

ΑΕΡΟΒΙΑ ΙΚΑΝ.=υψηλή

ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ= χαμηλή

Παιχνιώδης μορφές προπόνησης ,ανταγωνιστικού χαρακτήρα.

Όχι συστηματική μορφή άσκησης  .

11-14 ΕΤΩΝ

ΕΥΛΥΓΥΣΙΑ=μέση

ΜΥΙΚΗ ΑΝΤΟΧ.= μέση

ΤΑΧΥΤΗΤΑ= μέση

ΜΥΙΚΗ ΙΣΧΥ= μέση

ΑΕΡΟΒΙΑ ΙΚΑΝ.=υψηλή

ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ= μέση/υψηλή *

Παιχνιώδης μορφές προπόνησης ,ανταγωνιστικού χαρακτήρα.

Εισαγωγή στην  συστηματική μορφή άσκησης (αερόβιας ).

Εισαγωγή στην ύπια διαλειμματική προπόνηση.

15-18 ΕΤΩΝ

ΕΥΛΥΓΥΣΙΑ=υψηλή/μέση*

ΜΥΙΚΗ ΑΝΤΟΧ.=μέση/υψηλή *

ΤΑΧΥΤΗΤΑ =μέση/υψηλή *

ΜΥΙΚΗ ΙΣΧΥ= μέση/υψηλή *

ΑΕΡΟΒΙΑ ΙΚΑΝ=μέση/χαμηλή*

ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ= μέση/υψηλή *

Παιχνιώδης μορφές προπόνησης ,ανταγωνιστικού χαρακτήρα.          Συστηματική μορφή διαλειμματικής άσκησης  .

Εισαγωγή & ανάπτυξη ανερόβιας αγαλακτικής προπόνησης .

( πίνακας κατά Sharkey)

* Οταν η τιμή αξιολόγησης είναι μία, η τιμή είναι κοινή για αγόρια και κορίτσια.Οταν είναι διπλή, ο πρώτος χαρακτηρισμός αναφέρεται στα κορίτσια.

* Είναι σημαντικό στην συνέχεια να γινει καθορισμός της εξελικτικής διαδικασίας σε παράγοντες όπως η δύναμη και η ταχύτητα ανάλογα την ηλικία και το φύλο,μιας και η σύγχρονη μορφή της προπόνησης ποδοσφαίρου, τα χρησιμοποιεί ώς δείκτη ποιότητας  της  προπονητικής διαδκασίας.


ΣΤΑΔΙΟ  ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ - ΔΥΝΑΜΗΣ

ΑΝΑΠΤΥΞ.  ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ

6-9  ΕΤΩΝ

Επίπεδο τεστοστερόνης =χαμηλό

Ποσοστό μυών= 23%

Μύες στήριξης = αδύμαμοι

Ανάπτυξη ταχυδύναμης= ευνοική

Μυική ανάπτυξη=γενική

Αύξηση ταχύτητας=αντίδρασης

Αύξηση ταχύτητας=συχνότητας

Αύξηση ταχύτητας=κοινή  και για τα δύο φύλα.

9-12 ΕΤΩΝ

Επίπεδο τεστοστερόνης =χαμηλό

Ποσοστό μυών= 25% κορίτσια-28% αγόρια

Ανάπτυξη ταχυδύναμης= ευνοική

Για αγόρια (κυρίως)

Μυική αντοχή=περιορισμένη

*αρχή έντονης μυικής αναπτυξης .

Αύξηση ταχύτητας=αντίδρασης

Αύξηση ταχύτητας=συχνότητας

Αύξηση ταχύτητας=ενέργειας

Αύξηση ταχύτητας=κοινή και για τα δύο φύλα.

13-17 ΕΤΩΝ

Επίπεδο τεστοστερόνης & οιστρογόνων=υψηλό(ανάπτυξη)

Ποσοστό μυών= 30% κορίτσια-35% αγόρια

Ανάπτυξη ταχυδύναμης + αντοχή στην δύναμη= ευνοική

Μέγιστη δύναμη=έναρξη προπόνησης

*ασταθής σκελετός /κατά μήκος  μυική ανάπτυξη .

Αύξηση ταχυδύναμης =μέτριες αντιστάσεις

Αύξηση ταχυδύναμης =υψηλότερες  αντιστάσεις Αύξηση =αντοχής σε ταχύτητα

Αύξηση ταχύτητας=κοινή και για τα δύο φύλα.

17-19 ΕΤΩΝ

Επίπεδο τεστοστερόνης & οιστρογόνων=υψηλό(σταθεροποίηση)

Ποσοστό μυών= 35% κορίτσια-42% αγόρια

Ανάπτυξη ταχυδύναμης + αντοχή στην δύναμη= συστηματική

Μέγιστη δύναμη= συστηματική

προπόνηση.

*εισαγωγή σε πλειομετρική προπόν.

Αύξηση ταχύτητας= βασική

Αύξηση ταχυδύναμης =συσηματική Μέγιστη  =αντοχή σε ταχύτητα

Αύξηση ταχύτητας=κοινή και για τα δύο φύλα.

( πίνακας κατά Manfred Grosser)

Μετά από τον καθορισμό των αθλητικών χαρακτηριστικών για κάθε αναπτυξιακή ηλικία, πρέπει να αναφέρουμε περιληπτικά τις ιδιαιτερότητες των ενεργειακών μηχανισμών που χαρακτηρίζουν το αγόρι απ’το κορίτσι,το παιδί απ’τον ενήλικα.

  • Η αναερόβια γαλακτική απόδοση επηρεάζεται από την ηλικία & το φύλο.
  • Οι γυναίκες έχουν μειωμένη παραγωγή γαλακτικού οξέως (γ.ο) σε όλες τις ηλικίες ανάπτυξης .
  • Οι γυναίκες έχουν μικρότερη αναερόβια απόδοση απ’τους άνδρες ,λόγο μικρότερης μυικής μάζας σε όλες τις ηλικίες ανάπτυξης .
  • Τα παιδιά παράγουν λιγότερη αναερόβια ενέργεια & περισσότερη αερόβια κατά την προπονητική διαδικασία.
  • Ο λόγος που έχουν τα παιδιά χαμηλότερη ανερόβια απόδοση, είναι ο φτωχότερος βιοχημικός εξοπλισμός  των κυττάρων τους .
  • Τα παιδιά δεν έχουν ανεπάρκεια παραγωγής  γαλακτικού οξέως (γ.ο) , αλλά αυξημένη ικανότητα απομάκρυνσης του από το αίμα.
  • Η αναερόβια μορφή προπόνησης δεν αντεδείκνυται στην παιδική ηλικία.
  • Η συστηματική προπόνηση βελτιώνει το ανερόβιο σύστημα σε μεγάλο βαθμό.Απλά η προσαρμοστικότητα των αναερόβιων παραμέτρων είναι περιορισμένη ή και ανύπαρκτη.
  • Η δρομική οικονομία των εφήβων είναι χαμηλότερη λόγω ατελούς νευρομυικού συντονισμού των κινήσεων τους .
  • Το αναερόβιο κατώφλι τους είναι επίσης χαμηλό.
  • Η κληρονομικότητα και η πρώιμη βιολογική ωρίμανση,επιρεάζουν τους ενεργειακούς μηχανισμούς απόδοσης ενός παιδιού.(Κλεισούρας 2004)

ΤΕΛΙΚΑ

Οι παράγοντες προπόνησης που χρησιμοποιούνται απ’τον εκάστοτε προπονητή, πρέπει να σχετίζονται πρώτα με την υγεία και μετά την αθλητική απόδοση των παιδιών.

Τα ενεργειακά συστήματα υπάρχουν σε πληρότητα στον παιδικό  οργανισμό,απλά βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση λόγο του φτωχού βιοχημικού δυναμικού του.

Η αερόβια προπόνηση προκαλεί αερόβιες προσαρμογές ,η αναερόβια αναερόβιες ,αλλά σε πολύ μικρότερο βαθμό & η γαλακτική σχεδόν καθόλου προσαρμογές .


ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΣΩΣΤΗ ....ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ!

ΜΠΕΚΑΣ   ΒΑΓΓΕΛΗΣ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ  ΦΥΣΙΚΗΣ  ΑΓΩΓΗΣ


 


YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin
YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin


ONLINE ΡΑΔΙΟΦΩΝΑ

 

YouCMSAndBlog Module Generator Wizard Plugin
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ


top